Dezvoltarea mediului de afaceri și lansarea unui număr însemnat de programe de finanțare destinate întreprinderilor mici și mijlocii a făcut ca meseria de consultant în accesarea fondurilor nerambursabile să capete, în ultimii ani, o importanță din ce în ce mai mare.

Oamenii sunt atrași de posibilitatea unor câștiguri financiare însemnate, dar în egală măsură și de posibilitatea de a-și schimba cariera, alegând o meserie ce poate fi desfășurată de la birou sau de acasă, ca o activitate independentă sau doar pentru obținerea unor venituri suplimentare.

În primul rând, un consultant în accesarea fondurilor europene trebuie să aibă o pregătire solidă în domeniul în care își dorește să activeze, iar experiența și-o poate câștiga participând la cursuri de formare profesională, lucrând în cadrul unor echipe mai experimentate și profesând în cadrul unor linii de finanțare accesibile, astfel încât să rezolve sarcini din ce în ce mai complexe, pe măsură ce ajunge să cunoască și să stăpânească aspectele care țin de accesarea fondurilor nerambursabile.

Termenul de consultant este folosit în mod greșit în România, motiv pentru care în jurul acestei profesii s-au creat o serie de mituri în ultimii ani. În termeni simpli, consultantul este un specialist care oferă sfaturi în domeniul în care are experiență și a cărui muncă are un impact benefic asupra organizației consiliate. În cazul în care ești interesat să desfășori această profesie, iată răspunsurile la zece întrebări pe care ți le-ai pus cu siguranță.

Macro training cursuri acreditate

Curs Practic pentru Scrierea Proiectelor cu Fonduri Nerambursabile

Invata cum sa accesezi Fonduri Nerambursabile cu Succes.

1. Cine poate opta pentru o carieră în consultanță?

Practic, orice persoană poate să activeze în consultanță, dacă își dorește cu adevărat și e dispusă să își aloce o parte din timpul său pentru a se pregăti suplimentar. Dacă deja ai studii sau experiență de lucru în domeniile de mai jos, lucrurile vor fi mai simple:

  • contabilitate;
  • fiscalitate;
  • microeconomie;
  • analiză financiară;
  • inginerie.

Și pentru că întreaga muncă a unui consultant se desfășoară cu ajutorul unui computer, o persoană care dorește să se pregătească în acest domeniu trebuie să aibă cunoștințe minime în ceea ce privește interacțiunea cu programele din suita Microsoft Office, în special Word și Excel.

2. Cât câștigă un consultant?

În comparație cu alte profesii, un consultant pentru accesarea fondurilor nerambursabile poate câștiga foarte mult, însă doar după dobândirea experienței necesare.

Ca în orice altă meserie, începutul poate fi mai greu din punct de vedere financiar, iar acest lucru se întâmplă pentru că inițial, angajatorul investeste în dezvoltarea ta, iar rezultatele tale nu contribuie semnificativ la rezultatele companiei. Cât timp vei acumula cunoștinte, vei castiga un salariu mai mic decât al colegilor tăi, dar odată cu dobândirea experienței suplimentare și asumarea unor responsabilități noi și răsplata financiară va crește.

Spre exemplu, pentru pregătirea unui proiect în cadrul programului Start-up Nation, cele mai multe firme de consultanță au solicitat un onorariu fix de 2.000 de lei pentru scrierea și depunerea proiectului și un comision de succes de 6.000 de lei pentru implementarea proiectului, în cazul în care finanțarea ar fi fost câștigată.

Presupunând că ai fi scris zece proiecte, iar jumătate dintre ele ar fi fost finanțate, ai fi putut câștiga până la 50.000 de lei pentru munca depusă în doar câteva luni dintr-un an.

Iar Start-up Nation a fost doar un program de finanțare dintr-o listă cu cel puțin șase linii ușor de abordat, chiar și de către consultanții aflați la debutul în această meserie.

Aceste sesiuni de depunere a proiectelor nu se suprapun niciodată, astfel că veniturile financiare pot fi mult mai importante. Scrierea unui număr de zece proiecte nu este o sarcină imposibilă, nici măcar pentru un consultant debutant. Ai nevoie, așa cum vei citi în articolul de față, de două lucruri:

  • o aplicație software dedicată întocmirii planurilor de afaceri, pe care o poți obține participând la cursul nostru practic pentru scrierea proiectelor;
  • disciplină, iar aceasta este o calitate pe care va trebui să ți-o cultivi singur.
Macro training cursuri acreditate

Curs Practic pentru Scrierea Proiectelor cu Fonduri Nerambursabile

Invata cum sa accesezi Fonduri Nerambursabile cu Succes.

3. Ce trebuie să faci dacă îți dorești o carieră în consultanță?

Dacă vrei să începi o carieră în consultanță, trebuie să fii dispus să te implici 100% în această activitate.

Poți începe această activitate ca o slujbă part-time, colaborând cu firme de consultanță  sau profesioniști cu un portofoliu de proiecte consistent, însă va trebui să privești munca de consultanță ca o activitate de sine stătătoare, pe măsură ce vei câștiga experiență, iar cererile vor fi tot mai numeroase din partea firmelor interesate să se dezvolte cu ajutorul fondurilor nerambursabile.

Deși exercitarea acestei profesii nu este condiționată de o diplomă anume, multe persoane urmează un curs de expert accesare fonduri europene la sfârșitul căruia susțin un examen în prezența comisiei de evaluare, urmând să primească un certificat de absolvire recunoscut de Ministerul Muncii și Ministerul Educației Naționale.

Cursul oferă toate informațiile de care ai nevoie pentru a înțelege mecanismul de accesare al fondurilor europene.

Persoanele cu un spirit practic mai pronunțat, sunt interesate de dobândirea rapidă a unor abilități cu aplicabilitate imediată. Macro Training este singura firmă de formare profesională care a organizat în ultimii 3 ani un curs practic pentru scrierea proiectelor. Recomandăm oricărei persoane interesate să devină un consultant în accesarea fondurilor europene să urmeze acest curs în urma căruia vor primi:

  • aplicație software complet destinată scrierii planurilor de afaceri;
  • modele de planuri de afaceri scrise și implementate cu succes în peste 10 ani de experiență practică ai trainerului acestui curs.

Dacă ești interesat mai degrabă de dobândirea unor cunoștințe practice, pe care le poți pune în practică încă din prima zi de când ai finalizat cursul, poți afla mai multe detalii despre cursul practic de scriere a proiectelor.

De asemenea, te poți înscrie în grupurile de Facebook care facilitează discuțiile despre accesarea fondurilor europene, însă trebuie să te înscrii într-o comunitate care să te ajute să înveți cum se reedactează proiectele, nu într-un grup în care este anunțată lansarea diverselor programe de finanțare, unde administratorii sunt mai degrabă interesați să găsească noi clienți și nu să explice felul în care se întocmește documentația necesară depunerii unui proiect.

Un astfel de grup este Academia de finanațare, un proiect pe care l-am început în urmă cu doar câteva luni și care va crește cu siguranță în lunile următore. De aceea, îți recomandă să te înscrii încă de acum pentru a primi constant informații gratuite despre întocmirea diverselor secțiuni ale unui proiect de investiții.

4. Se intră greu în această profesie?

Spre deosebire de alte profesii, precum cele de consultant fiscal, contabil sau evaluator, consultanții în accesarea fondurilor europene nu au un organism profesional în care trebuie să se înscrie pentru a-și desfășura activitatea. Prin urmare, este mai ușor, mai ieftin și mai rapid să devii consultant pentru accesarea fondurilor nerambursabile decât este cazul profesiilor amintite mai sus. Pentru a-ți desfășura profesia de consultant, vei avea la dispoziție două variante:

  • ca persoană fizică, fără să te înregistrezi juridic. Această variantă este recomandată atunci când nu ai încă experiența necesară care să-ți dea încredere să renunți la alte surse de venit și să te dedici în totalitate acestei noi meserii. De aceea, vei putea fi angajat într-o firmă de consultanță sau vei putea colabora cu alți consultanți, urmând să întocmești ocazional diverse secțiuni ale proiectului (de regulă, consultanții au nevoie de sprijin pentru întocmirea prognozelor economice, pentru completarea planului de afaceri, pentru redactarea documentațiilor tehnice, de depunerea și ridicarea diverselor documente de la instituțiile statului);
  • ca persoană juridică, prin înregistrarea la Oficiul Național al Registrului Comerțului. Această variantă este recomandată unui consultant experimentat care deja a luat decizia de a se dedica integral acestei noi profesii.

Cel mai potrivit moment pentru demararea unei activități de consultanță este la începutul fiecărui an, atunci când se pregătesc și se lansează cele mai multe programe de finanțare destinate mediului privat.  Practic, dacă la 1 ianuarie 2018 vei avea cunoștințele și abilitățile necesare, vei putea porni cu șanse foarte mari de reușită. Dacă vei dori să fii pregătit la începutul anului viitor pentru a desfășura această meserie, folosește următoarele luni pentru a te pregăti.

5. Ce studii trebuie să aibă un consultant?

Studiile superioare finalizate sunt necesare în două situații:

  • atunci când dorești să participi la cursul acreditat ANC pentru accesarea fondurilor europene, întrucât susținerea examenului final nu este posibilă în alte condiții;
  • pentu o înțelegere mai clară a noțiunilor de fiscalitate, contabilitate, economie utilizate în practica scrierii unui proiect de investiții.

Însă studiile superioare nu sunt obligatorii, astfel că, de foarte multe ori, firmele de consultanță recrutează studenți pentru a-și ocupa acele poziții entry-level din cadrul echipelor, iar principalele sarcini pe care le poate realiza o persoană fără experiență și studii în domeniu sunt:

  • primirea documentelor și informațiilor din partea beneficarului și a diverșilor colaboratori;
  • culegerea datelor statistice;
  • redactarea planurilor de afaceri;
  • redactarea diverselor declarații și documente necesare proiectului;
  • încărcarea și transmiterea proiectelor către finanțator, utilizând aplicația online.

De aceea, indiferent de nivelul studiilor pe care le ai, te poți integra în cadrul unei echipe de scriere a proiectelor finanțate din fonduri nerambursabile.

Macro training cursuri acreditate

Curs Practic pentru Scrierea Proiectelor cu Fonduri Nerambursabile

Invata cum sa accesezi Fonduri Nerambursabile cu Succes.

6. Ce aptitudini trebuie să aibă un consultant?

Consultantul în accesarea fondurilor nerambursabile este, în primul rând, un partener strategic în cadrul unei organizații. Cel mai important pentru acesta este să înțeleagă și să cunoască afacerea pentru a putea estima posibilitățile de dezvoltare pe termen scurt și mediu. Pentru a putea face acest lucru, un consultant trebuie să aibă următoarele aptitudini:

  • să pună întrebări și să caute răspunsuri;
  • să citească informații suplimentare despre domeniul în care proiectele se implementează;
  • să verifice, să valideze date și informații financiare;
  • să fie perseverent;
  • să comunice eficient cu ceilalți membri ai echipei;
  • să fie organizat și să respecte termenele limită.

7. Cât muncește un consultant?

Răspunsul la această întrebare depinde foarte mult de gradul tău de implicare. Atunci când vei căuta doar colaborări pentru scrierea și implementarea unor proiecte finanțate din fonduri nerambursabile, volumul de muncă va fi redus: vei scrie și vei pregăti doar anumite părți ale unui proiect.

Pe de altă parte, volumul de muncă va crește proporțional atunci când vei lua decizia de a-ți face o profesie din obținerea de finanțări nerambursabile pentru clienții tăi. Mai trebuie spus că munca unui consultant nu este constantă pe durata unui an de zile. Ritmul de lucru este unul în valuri, ca urmare a orientării pe proiecte, fiind alternate perioadele de lucru intens și cu termene limită scurte cu alte perioade cu activități de rutină, precum munca de cercetare și documentare.

Ca o concluzie, un consultant ce lucrează pe cont propriu are libertatea de a-și alege cât timp lucrează, ceea ce nu se aplică unui angajat în cadrul unei firme, indiferent de domeniul de activitate al acesteia.

8. Este plictisitoare munca de consultant?

Munca de consultant nu este niciodată plictisitoare, cu atât mai mult cu cât vei pregăti proiecte în domenii variate de activitate. În fiecare an se lansează sesiuni de finanțare a unor proiecte din domenii precum:

  • agricultură;
  • turism;
  • servicii și comerț;
  • producție de diverse bunuri;
  • servicii sociale sau culturale.

Pe de altă parte, munca de consultanță nu se rezumă la citirea situațiilor financiare și introducerea datelor într-o aplicație electronică. Un consultant discută, de obicei, cu mai multe persoane: beneficiarul investiției și angajații acestuia din diverse departamente, furnizorii de utilaje și echipamente, managerul de proiect, echipa de redactare a proiectului, etc.

9. Care sunt pașii pe care îi face un consultant atunci când scrie un proiect?

Indiferent de proiectul pe care va trebui să îl întocmești, primul lucru pe care va trebui să îl faci este să înțelegi domeniul în care clientul tău își desfășoară activitatea. Cu cât vei știi mai multe despre ramura economică, cu atât îți va fi mai ușor să înțelegi organizarea internă din firma lui și îi vei putea oferi sugestii de finanțare adecvate nevoilor lui de dezvoltare. Etapele următoare care vizează colaborarea dintre un consultant și clientul său vizează:

  • stabilirea eligibilității ideii de afaceri;
  • colectarea datelor și informațiilor necesare;
  • redactarea planului de afaceri și întocmirea cererii de finanțare;
  • depunerea proiectului spre finanțare;
  • redactarea eventualelor răspunsuri la întrebările transmise de către finanțator;
  • asistență acordată beneficiarului pe durata implementării proiectului în vederea organizării procedurilor de achiziție, obținerea creditelor bancare necesare, decontării cheltuielilor efectuate, etc.

Pașii necesari pregătirii unui proiect de investiții și implementării lui sunt detaliați în cadrul cursurilor pe care le organizăm.

10. Care sunt satisfacțiile meseriei? 

Unele persoane decid să devină consultanți din cauza din dorința de a face o schimbare în viața profesională. Totuși, satisfacția materială adusă de această profesie este completată și de alte aspecte precum:

  • sprijinul oferit beneficiarilor pentru crearea de noi locuri de muncă;
  • îmbunătățirea condițiilor de muncă din firmă;
  • îmbunătățirea infrastructurii dintr-o zonă geografică;
  • posibilitatea de a-ți stabili un program de muncă flexibil;
  • vei fi propriul tău șef;
  • vei realiza un echilibru între viața profesională și familie.

Dacă te regăsești în cele prezentate mai sus, atunci participarea la un curs de scriere a proiectelor este următorul pas în carieră pe care trebuie să îl faci. Rezervă-ți mai jos locul în următoarea sesiune.

Macro training cursuri acreditate

Curs Practic pentru Scrierea Proiectelor cu Fonduri Nerambursabile

Invata cum sa accesezi Fonduri Nerambursabile cu Succes.

DESCARCA GRATUIT GHIDUL

"5 PASI PENTRU A ACCESA FONDURI NERAMBURSABILE IN SIGURANTA"

 

Descoperi din ghid:

Strategii pentru accesarea fondurilor în siguranță. 

Ce documente trebuie să pregătești?

Ce etape parcurge proiectul? 

Ce fonduri sunt disponibile?

Verifica adresa de email pentru a beneficia de ghidul nostru!

Share This